sunnuntai 5. syyskuuta 2010

Koulukäsitöitä vuosikymmenien varrelta

Muistattekin varmaan, kun pengoin kätköistäni vanhoja koulukäsitöitä ja muuta kamaa ala-asteeni 90-vuotisjuhlaa varten. (Minulle se on ala-aste - tuo uusi "alakoulu" tuntuu niin hämäävältä, koska vanhempieni puheista olen oppinut alakoulun tarkoittavan 1.-2. luokkia.)

Eilen ja tänään tuota juhlaa on nyt sitten vietetty. Me olimme paikalla eilisessä pääjuhlassa, joka pidettiin kentälle pystytetyssä isossa "sirkusteltassa". Paikkoja kun oli varattu yli 500 vieraalle, eikä sellainen sakki olisi ikinä mahtunut sisälle kouluun. Sen sijaan koulurakennuksen alaluokassa oli käsityönäyttely.

Kuvat olen räpsinyt pokkarikameralla tungoksessa ja sen jälkeen tehnyt PhotoShopilla mitä tehtävissä on, joten laatu ei välttämättä hätkähdytä ainakaan positiivisesti. Mutta siitä huolimatta: olkaa hyvät, suomalaisen koulukäsityön läpileikkaus lähestulkoon 90 vuoden ajalta. Muistattehan, että kuvat suurentuvat klikkaamalla.

















Tapasin juhlissa myös ala-asteaikaisen käsityönopettajani, jota en ole nähnyt vähään aikaan. Viittasin ylläni olleeseen Sylviin ja totesin, että minulta meni 25 vuotta tajuta se, mitä hän oli yrittänyt meille opettaa. "Kuule, et sinä ole ensimmäinen", opettajani ilmoitti hymyillen. :)

2 kommenttia:

  1. Moikkis! Pyytämäsi s-postiosoitteeni on
    astuvan_akka@yahoo.com

    VastaaPoista
  2. Mä olin keväällä mun vanhan kansakouluni 120-vuotisjuhlassa! Hyvin samanlaisia kuiva olis saanut räpsittyä :)

    Mun isää haastateltiin siellä yhtenä vanhimmista paikalla olleista entisistä oppilaista ja siskoni nukke oli näyttelyssä (mun nukelta on puolet vaatteista kadonnut vuosikymmenten varrella).

    VastaaPoista