keskiviikko 24. marraskuuta 2010

Iso-Aili ja pikku-Aili

Tällä hetkellä taloudessa leijuu viehkeä Kool-Aidin tuoksu - innostuin piiiiiiitkästä aikaa värjäämään "hailuusta" lankaa.

Mutta tuloksia siitä esittelen myöhemmin, sillä nyt - tadaa - tämänvuotisen Lapaskuun avaus! Eihän tämä tullut myöhäänkään, Lapaskuuta 2010 on jäljellä vielä kokonainen viikko... :P Ja kun en alun perin asettanut itselleni mitään tavoitteita, nämä kaksi lapasparia ovat jo varsinainen saavutus.

Malli: Ailin lapaset Ullasta, oikeanpuoleiset tehty ohjeen mukaan (44 s.), vasemmanpuoleisiin lisätty yksi mallikerta (52 s.)
Lanka: Gjestalin Maijaa pieniin 60 g ja isoihin 70 g
Puikot: 3,5 mm bambut

Tunnen lukkarinrakkautta Ailin lapasiin jo siksi, että äitini on ja mummani oli Aili, ja se on nimenä kohtuullisen harvinainen. Lisäksi tuo ohje kuuluu sarjaan "tee helposti näyttäviä käsitöitä" - mallikerran oppii ulkoa, mutta jälki näyttää siltä kuin se olisi hyvinkin monimutkainen. Ja kolmanneksi Ailin lapasista tulee tavallaan kaksinkertaiset, joten ne sietävät viimaa tavallisia tumppuja paremmin.

En tiedä teistä, mutta minä neulon sukkia monta kertaa mieluummin kuin lapasia - vaikka lapasiin kuluu vähemmän lankaa ja työtä ja aikaa ja kaikkea. Lieneekö peukalon näprääminen se mörkö, joka on karkottanut minut lapasten parista. Peukalokiilan teen, jos se on ohjeessa, mutta omasta päästä en sitä osaa - kun taas sukan kantapää tuntuu niin helpolta...

Nyt olen kuitenkin vähän innostunut lapastenkin tekemisestä. Tällä hetkellä puikoilla ovat Karismalapaset, saa nähdä josko ehtivät vielä tämän vuoden Lapaskuuhun...

6 kommenttia:

  1. Olisiko Ailit tämän vuoden Lapaskuun ykkösmalli :-)? Yhdyn kyllä perusteluihisi mallin erinomaisuudesta!

    Ennen olin samaa mieltä, että sukkia on mukavampi tehdä, mutta nyt kun olen innostunut kirjoneulelapasiin, niitä ei voita mikään!

    VastaaPoista
  2. kauniin väriset Ailit!

    Mulla lapasiin se peukalokiila on ehdoton, en ainakaan ite suostu käyttämään kiilattomia lapasia, enkä yleensä sellaisia teekään. Teen siis lastenkin lapasiin peukalokiilan. Sen takia monet kivat lapaset on sitten jääny tekemättä, kun en ole osannut valmiiseen ohjeeseen sitä lisätä. Muuten kyllä teen peukalokiilan omasta päästä, se taas on niitä mulle helppoja juttuja.

    VastaaPoista
  3. Ailit ovat kyllä ihania!
    Ja hyvää nimipäivää, Kaisa.

    VastaaPoista
  4. Heh, mulla on sama ongelma, että sukkia neulon mieluummin kuin lapasia. Peukalon neulominen on tylsää! Ja aina tulee liian pieni tai muuten epäsopivat peukalot :/

    Yhdet ailit olen tehnyt lasten tapasina, ja malli ja kuvio on myös minun mielestä aivan erinomainen! Kun viitsis neuloa enemmänkin aileja, niin olisi kunnon lapasia perheellä ;)

    VastaaPoista